top of page

איך מתנהלים הורים גרושים בזמן מלחמה וחירום?

עודכן: 13 בנוב׳ 2023


כמה ימים אחרי ההלם הראשוני והכאב השורף שהרגשתי וכשהבנתי שהמצב רחוק מלהסתיים ויש משפחות שזקוקות לתמיכה, הצעתי ייעוץ ללא עלות להורים גרושים בכל הנוגע להתנהלות בזמן חירום, סוגיות הקשורות לזמני שהייה והתארגנות משפחתית בימי מלחמה.

אחת הסוגיות ששבה ועלתה היתה סביב מיקום השהייה של הילדים: לאחד ההורים אין ממ״ד או מרחב מוגן קרוב והשני מתעקש/ת שהילדים ישהו בביתם שיש בו מרחב מוגן. המשמעות היא שינוי עד ביטול מוחלט של זמני השהייה הקבועים.


אני רוצה לשתף במסרים שהיו לי חשובים להעביר לכל מי שפנה אלי ומקווה שיסייעו גם לכם:

מה שחשוב בימים אלו במיוחד הם בטחונם הפיזי של הילדים ובטחונם הרגשי. על המלחמה שמתחוללת והמצב המתוח ממילא אין לנו שליטה אבל על ההתנהלות ההורית שלנו לעומת זאת- יש לנו.

אם יש הסכמה שבטחון הילד בראש סדר העדיפויות אז שאלות של זמני שהייה צריכות להיות סביב מטרה זו: מהו אזור המגורים והאם מטווח או מאויים, היכן יש ממד, מהו זמן הכניסה לממד, מה המשמעות מבחינת מרכז חיי הילד, האם יש או אין לימודים באזור, כמה ההורים קרובים במגורים זה לזה, האם שני ההורים זמינים כל היום לילדים שנמצאים בבית ועוד.


חשוב לשמור על שגרה של הילדים ככל האפשר, אבל חשוב עוד יותר לוודא את המוגנות של הילד. מוגנות פיזית זה עניין אחד ומוגנות משפחתית זה עניין נוסף. ככל שהילד שלכם יהיה חשוף במכוון לתקשורת מכבדת ומאוחדת שלכם כהוריו, במיוחד בתקופה כזו, כך תחושת המוגנות המשפחתית שלו תתחזק.



והנה עוד כמה מילים ממני אליכם בזמנים כאלו של גירושים בימי מלחמה:

חשוב לראות את התמונה המלאה שכוללת גם את הצורך של הילדים בבטחון משפחתי, בפרט אם ההורים כבר לא חיים יחד.

לזכור שהמצב זמני ושתקופות חירום דורשות התנהלות שונה. שימו בצד, בהולד, את כל האגו והכעס ביניכם.

עשו הכל כדי שתוכלו לפחות בתקופה הנוכחית לתקשר ביניכם באופן ישיר ומכובד ולמצוא פתרונות ששניכם מסכימים עליהם.

תזכרו מה הכי חשוב. המטרה שלכם משותפת.

גמישות היא אחת הדרכים לשמור על הילדים.

קשר ישיר, תקשורת שוטפת ואחידות פעולה הן עוד דרכים לשמור על הילדים מפני הטרפת שגם ככה קורית בחוץ. נסו לדאוג לשקט לפחות במרחב המשפחתי ביניכם ההורים.


ככלל, ובמיוחד בימי חירום וחוסר ודאות, הילדים שלכם צריכים את שניכם, נוכחים ומעורבים. עשו כל מאמץ אפשרי לתת להם את התחושה שעל אף הגירושים והבתים הנפרדים שניכם כאן עבורם, *גם אם במבנה הפיזי נמצא רק אחד מכם*.

הערך הרגשי, הבטחון והשקט שהם יקבלו גם מהידיעה הזו (וגם תכלס לדבר ולראות את שני ההורים כמה שיותר גם אם רק בטלפון או בשיחות וידאו), הוא גבוה לאין שיעור מהתמודדות עם מחלוקת לא פתורה ביניכם.


מייחלת ימים של שקט ובטחון לנו ולכל החיילים וכוחות ההצלה והבטחון ולחזרתם המהירה של כל השבויים והנעדרים.


חיבוק אלינור.



bottom of page