top of page

אתם מוכנים לכל השינויים שיגיעו בעקבות הגירושין?

עודכן: 5 בספט׳ 2023

אחד הדברים שחוזרים ועולים מהורים בקליניקה הם צמד המילים: ״לא ידעתי״ או ״לא הבנתי״. הורים רבים מגלים בדיעבד כמה נרחבות הן השפעות הגירושין על תחומים שונים בחייהם, במיוחד כשהם הצד היוזם.

זה לא אומר שהחלטת הגירושים בהכרח לא היתה נכונה עבורם. הרי כל מקרה לגופו ונקודת ההנחה היא שהוקדש זמן משמעותי, נסיונות והשקעה בקשר וחשיבה מעמיקה לפני עשיית הצעד עצמו.

מה שככל הנראה. קורה זה מה שהטבע האנושי נוטה לעשות במקרי הישרדות שזה לדחות את ההתמודדות, ״נחצה את הגשר כשנגיע אליו|״, מכירים? כאשר מה שצריך לעשות זה דווקא כן להתכונן ולהכין עצמך ובמיוחד בתקופת ההתבלטות לבחון יסודית את ההשלכות האפשרויות של השינוי המשפחתי על חייכם טרם ההחלטה.



גירושין הם תהליך מורכב שיכול להשפיע על כל חלק בחייך. אנחנו יודעים איך הוא מתחיל- ומתקשים להעריך כיצד זה ייגמר, איך זה יראה ומה נעבור בדרך. עד כמה שזה קשה עבורנו, זה קשה במיוחד לילדים שעלולים לגלות קושי בהסתגלות לשינוי המשפחתי, אולי לחוש אשמה במצב, אולי צורך לבחור צד ואולי בכלל בעל כורחם ניצבים באמצע בין הוריהם כשהם בעצמם נאבקים להבין את המציאות החדשה.


כפי שכל ילד הוא שונה מאחיו וקשה לצפות את התמודדותם, כך קשה לדעת מראש איך הדברים יפעלו גם עבורנו, בעיקר משום המשתנים הרבים שמשפיעים על כל דבר בתהליך. מקרה לדוגמה שהגיע אלי היה ״פשוט״ לכאורה. זוג שפשוט הרגיש שהקשר מוצה, אין יותר אהבה ותשוקה והנכון עבורם יה להמשיך הלאה בנפרד. בליווי ההכנה שלי לפרידה עברנו יחד על החוזקות של המשפחה, על מאפייני הילדים, על שגרת היומיום, המורכבויות והאתגרים הייחודיים למשפחתם ובחנו אותם יחד לעומק כדי לבנות תוכניץ מסודרת שאחריה ההורים יודעים בדיוק למה לצפות ואיך לפעול. ההבדל בין הכנה כזו למשפחות שפועלות מתוך הסערה הוא הבדל של שמיים וארץ עבור הילדים. יש פעמים אגב, שזוגות מקבלים החלטה לנסות שוב לעבוד על הזוגיות כמעין ניסיון אחרון וסופי לפני החלטה ובמקרים אחרים, מתחדקת הההחלטה להתקדם לעבר גירושין. כך או כך, הידיעה שההחלטה נעשתה באופן רציני ומעמיק תוך סקירה מלאה והתבוננות מקצועית, מקלה על הזוג, או ההורה האחד היוזם, לצאת לדרך הסוערת תוך מוכנות מכסימלית ותמיכה מלאה.

על אף הייחודיות ש/ל כל משפחה, אפשר להגדיר שינויים אוניברסליים כלליים שחלים על כל משפחה שעוברת גירושים וחווה שינוי במבנה המשפחתי שכן המשפחה היא ממשק לתחומי חיינו השונים.


לעזרתכם, ריכזתי נקודות מרכזיות בהם הגירושין משפיעים על תחומי החיים השונים שיכולים לסייע לכם לראות כמה שיותר את התמונה בכללותה ולקרב אתכם צעד נוסף לכיוון ההחלטה בה תבחרו, תהא אשר תהא.


מערכת היחסים עם הילדים

אחד מהדברים שהורים מתקשים לקבל הוא הבנת השינוי שהגירושים מביאים בהקשר לגידול הילדים, קבלת החלטות על חייהם, שליטה מלאה בחינוכם וחלוקת הזמן עימם יחד עם ההורה השני.

זה אומר פחות זמן ביחד, פחות ימים יחד, פחות ארועים יחד, יותר חגים, חופשות ושבתות בלי הילדים, פחות גמישות, יותר תכנון מראש, יותר קבלת אישורים והסכמות, פחות חופשיות וספונטניות. מערכת היחסים הורה-ילד עלולה להשתנות, בעיקר אם אתם מתקשים להפריד בין הרגשות של הזוגיות והפרידה לאלו של ההורות שלכם ולהעמיד את הילדים באמצע. אם אתם מתקשים בניהול הורות משותפת, גם כאן תיתכן פגיעה בקשר שלכם עם הילדים. חשוב מאוד לפעול באופן מודע ואקטיבי לטובת מערכת יחסים בריאה וחיובית עם הילדים. להקפיד לשמור עליהם במרכז הקשר ההורי (ולא באמצע) ולהיות ערוכים נפשית לשינויים בהורות בעקבות הגירושים. זה אומר בין היתר לשינויים בסגנון ההורות שהופך להיות שיתופי מול אדם שאתם אולי לא מעוניינים כלל להיות עימו בקשר וכעת נזקקים לקבל את אישורו והסכמתו לגבי דברים רבים ולאורך זמן. יחד עם זאת, אפשר לבנות מערכת יחסים חדשה כהורים שותפים ולהצליח בה ביחד, ללא קשר לזוגיות שלא הצליחה.


שינוי והשפעה בהיבט כלכלי/פיננסי/תקציבי

לרוב, גירושים מביאים עימם ירידה באיכות החיים ורווחתם. ממשק בית עם שני ערוצי הכנסה, אתם מצטמצמים להכנסה יחידה ובמקביל יש לעיתים הוצאות כפולות שדורשות שינוי בניהול התקציבי. ייתכן ותצטרכו להרחיב את שעות עבודתכם או למצוא הכנסה נוספת, לצד צמצום והקטנת הוצאותיכם. ייתכן ותצטרכו לעבור לבית מגורים קטן יותר, לחלוק את חסכונותיכם ולשלם מימון הוצאות ילדים. תצטרכו להתחיל להתנהל עם טבלת הוצאות ולאסוף קבלות תשלום לקיזוז חלוקת ההוצאות.

חשוב מאוד להיות מוכנים לשינוי הכלכלי, להבין את גובה ההכנסות וההוצאות ולתכנן תקציב כך שיאפשר לכל אחד מכם לחיות בכבוד לעתיד טוב עבורכם ועבור הילדים. ממליצה בחום להתייעץ עם יועץ פיננסי לכלכלת המשפחה ולבנות ביחד תוכנית כלכלית לשנים הקרובות.


העבודה ומסלול הקריירה

גירושים משפיעים גם על עבודתך ועל מסלול הקריירה שלך. מעבר לימי חופש שתצטרכו לקחת כדי להגיע לכל הדיונים והעיסוקים בעניינכם (משפטי, פיננסי, גישורי, ייעוצי, רגשי...) ייתכן גם שתראו השפעה ישירה על ביצוע עבודתכם בפועל. אולי תתקשו להתרכז, תשנו פחות טוב בלילה, תהיו מוסחים יותר במהלך היום.... כל אלו יכולים להשפיע על ביצועיכם ותפקודכם בעבודה. בנוסף, ייתכן וזמני השהייה שייקבעטו ידרשו מכם הערכות אחרת בשעות או ימי העבודה. חלקכם תוכלו לבצע את ההתאמות הנדרשות, לתקופה או לטווח ארוך, וחלקכם יצטרכו אולי לשנות את מקום או תנאי העבודה. לפעמים, זו יכולה להיות הזדמנות טובה לעשות שינוי קריירה, לחפש את העצמי החדש שלכם או להמשיך במסלול הקריירה הנוכחי. זה גם בסדר לקחת קצת זמן כדי להבין דברים.


החיים החברתיים

בני זוג רבים מוצאים עצמם בודדים אחרי גירושים. סיבה אחת לכך היא שאת רוב זמנם הם בילו עם בן הזוג שהיה חברם הטוב ביותר וכעת הוא איננו אבל סיבה אחרת לכך היא ניתוק מקבוצת חברים משותפים שלוקחים צד בגירושים ומפסיקים את הקשר עם אחד הצדדים. סיבה נוספת היא תחושת הבושה שחלק מהאנשים מרגישים אחרי גירושים שגורמת להם להתרחק ממפגשים חברתיים וחלק פשוט שרויים במשבר עמוק שמונע מהם אינטרקציות חברתיות. זה עלול להחמיר את המצב בהיעדר תמיכה וגורמים להישען עליהם. בנוסף, יש לזכור כי סביר שיהיה גם נתק די מהיר מהמשפחה המורחבת של בן הזוג, מה שיכול לגרום לתחושת בידוד וניכור חברתיים לא פשוטים.

זכרו שלעיתים אנשים לא יודעים איך להגיב, מה להגיד ואיך להתנהג ומובדדים עצמם מכם בלי כוונת זדון אך משאירים טעם רע בחייכם. אפשר לעזור להם אם נגיד מראש מה אנחנו צריכים מהם ומה יכול לעזור לנו. בכל מקרה חשוב להקיף עצמנו כמה שיורת במעגלי תמיכה שמודעים לצרכים שלנו ולאפשר להם להיות שם עבורנו.

לא מעט מתגרשים מדווחים שדווקא הגירושים עזרו להם לגלות את החברים האמיתיים שלהם, להרחיב את מעגלי התמיכה שלהם, לחשוף צדדים בעצמם שלא הכירו קודם, להתחבר לעצמם ולרצונות אמיתיים שלהם, לגלות תחביבים ואהבות חדשות ובכלל- להשתמש בפרידה כזמן לחיפוש עצמי וגילויים מסעירים על חייהם.


בריאות ורווחה

לגירושים יש השלכות בריאותיות לא מבוטלות. לחצים נפשיים, דאגות וטרדות, חוסר שינה, איבוד תאבון, תחושות עצב וכאב עמוקים- כל אלו יכולים לגבות מחיר כבד מרווחה נפשית, שלווה ורוגע ולהשפיע באופן ישיר על בריאות פיזית. מהר מאוד תוכלו למצוא עצמכם במצבי דכאון, חרדה או חולי ממשי שמקורם בלחצים נפשיים. זו אחת הסיבות לכך שמעגלי תמיכה ושמירה על ערוץ תקשורת ותמיכה פתוח מול גורמים מקצועיים, במקרה הצורך, הם מאוד חשובים. זה הזמן לקחת אחריות על עצמך ועל בריאותך, למענך ולמען בריאות ילדיך. הקפידו להכין תוכנית בריאות שנתית קבועה (ביקורי רופא משפחה לבדיקות שגרה, טיפול שיניים, טיפולים תקופתיים...) וכמובן לקחת זאת בחשבון בתכנון התקציבי לאחר הגירושים. שלבו פעילות גופנית שיכולה להקל על תסמינים נפשיים והקפידו על תזונה קבועה ומאוזנת ועל שעות שינה. זה המינימום שתוכלו לעשות כדי לדאוג לבריאותכם- ולו לטובת ילדיכם ויכולתכם להיות שם עבורם ולספק להם תמיכה. בהקשר זה, שימו לב גם לילדים, לתסמינים רגשיים ונפשיים וכמובן אל תזניחו בעיות פיזיות שעולות. עליכם להיות מפוקסים ועירניים עבורם וזה מתחיל בטיפול העצמי שלכם.



גירושין יכולים להיות קשים, סוערים, שוברים ומפחידים. אם תבחרו לצאת לדרך, להוציא לפועל את השינוי ולהתחיל בצעד הראשון, דעו שעל ידי מוכנות מראש ככל האפשר, תכנון מקדים וארגון תחומי החיים, טיפול עצמי מקיף, היוועצות בגורמי מקצוע ונוכחותם של מערכות הישענות ותמיכה בחייכם- תוכלו להתגבר על הקשיים, לצמוח מהם ולהבטיח עתיד טוב עבורך ועבור ילדיך.

גירושים הם לא בהכרח מכת הרס למשפחה. הם יכולים להיות מקור לצמיחה, לאושר ולשמחת חיים אצל ההורים וגם אצל הילדים. גירושים הם שינוי, שאינו בהכרח רע או טוב, אבל צריך להיות מוכנים אליו כמה שניתן כדי לאפשר לעצמנו את ההסתגלות הטובה ביותר ולחזק את תפקידנו ההורי כעוגן ותמיכה עבור ילדינו בתקופה זו.

אם אתם בפרשת דרכים, מתלבטים, מוצאים עצמכם הולכים וחוזרים שוב ושוב בראשכם ובסוף נשארים באותה נקודה, אם אתם עושים צעד אחד קדימה ושניים אחורה...תעזרו בשפע שקיים בימינו, פנו לקבלת ייעוץ והכוונה. זה נגיש, זה קיים, זה עזר ועוזר לכל כך הרבה זוגות... אז למה לבזבז עוד יום בהתחבטות, עצב ובזבוז אנרגיה כשאפשר לבנות תוכנית מסודרת וברורה?

מוזמנים כמובן כמו תמיד לתאם איתי שיחת ייעוץ ראשונית ללא תשלום ולדעת שמפה כבר תצאו עם הצעד הראשון לפעולה.

151 צפיות0 תגובות
bottom of page